Text byl sestaven s pomocí příběhů, hlášek a nápadů
všech členůkolektivu divadla Ludvíci i jeho přátel. Jakákoli podobnostjednajících
postav a dějů se skutečností je tedy pravděpodobná,leč náhodná.
Premiéra 7. dubna 1994 s výpravou Bohumily
Skrbkové a Václavy Krausové a s hudbou Pavla Broma v divadle
Dialog v Plzni.
PROLOG
(přijde Hedvika, hned po ní Pašák)
Hedvika: Táto, tatínku! Tatínku Pašáku! Táto, tatínku!
TatínkuPašáku!
Pašák: Ježkovy voči, vždyť už
jsem tu. Co tady křičíš jako smyslůzbavená?
Hedvika: Smyslů zbavená? To je holý nesmysl. Jsem
náhodouvybavena slušnýmy smysly.
Pašák: To není holý nesmysl.
To je oblečený nesmysl.
Hedvika: Co sis to usmyslel? Oblečený nesmysl,
to mi nedává smysl.
Pašák: Oblečený nesmysl je totéž
co smysl, jenže hezčí.
Hedvika: To jsem si mohla myslet. - Dneska v noci
jsem hodněpřemýšlela. A všechno jsem si promyslela.
Pašák: To musel být ale těžký
průmysl. Můžeš mi vyjevit, dceroHedviko, jaký je jeho produkt?
Hedvika: (zpívá)
Táto, tatínku
Jeden a půl tuctu let
Už máme za sebou
Spolu, táto
Jenže, tatínku,
Já asi budu bulet
Zapláču před tebou
Můj táto
Pašák: Holka, povídej,
Jeden a půl tuctu let
Uteklo najednou
Tak říkej
Říkej, povídej,
Jaký máš zase úlet
Nestyd' se přede mnou
Nevzlykej
Hedvika: Jsi táto nejlepší
Mně je to přesto málo
Co mi můžeš dát
Můžeš dát
Chci s někým žít,
Aby se srdce smálo
Já se chci vdát
Chci se vdát
Oba: (simultánně):
Chci mít svůj dům / jeden a půl tuctu let
Chci mít svůj vůz / čekám ten okamžik
Chci mít svůj kůň / jeden a půl tuctu let
A chci muže a s ním žít / ted' jsem okem sotva mžik
(Pašák odejde a místo něho přijde Ludvík)
LUDVíK A HEDVIKA POPRVÉ
Ludvík: Takže ty mi chceš tvrdit,
že si tě můžu vzít za ženu,když někoho zaženu.
Hedvika: Bud' zaženeš, nebo napravíš.
Ludvík: Aha. A nebudu potom muset
být hlavou Pašského Městysu?
Hedvika: No, jo i ne. Tatínek Pašák bude hlavní
hlava, a ty budeštaková jeho... "hlava město".
Ludvík: Podle vzoru "nádraží".
Hedvika: Jo.
Ludvík: Tak a ted' mi teda řekni,
jak je to s těmi nešvary. Kohoa co mám zneškodnit.
Hedvika: Za prvé Pivoně. Pivoň je člověk, který
od rána do večerasedí v Pivoňce, to je hospoda na kraji městysu,
a tam svádí lidik tomu, aby od rána do večera seděli v Pivoňce,
to je hospoda nakraji městysu, a sváděli lidi k tomu, aby od rána
do večeraseděli v Pivoňce,
Ludvík: ...to je hospoda na kraji
městysu...
Hedvika: a sváděli lidi k tomu,...
Ludvík: aby od rána do večera
seděli v Pivoňce,...
Hedvika: to je hospoda na kraji městysu...
Ludvík: ...a toho je třeba zneškodnit
nebo upít.
Hedvika: To první se ti podaří spíš. Kdyby ses
pokoušel o todruhé, on by s tebou udělal to první tím, že by s
tebou udělal todruhé.
Ludvík: I ne...!
Hedvika: I jo.
Ludvík: Dál.
Hedvika: Učitelka. Místní učitelka je zároveň i
ředitelka školy,a je příšerná. Děti jsou kvůli ní hloupé, a z
hloupých dětírostou hloupí dorostenci a z těch pak roste hloupá
mládeža z mládeže hloupí inteligenti. Ta učitelka ví dobře, že
tatínekPašák proti ní nic nezmůže. Proč tomu tak je, kdo ví. A
řeknu ti,tohle je dost ořech.
Ludvík: A neni v tom nějakej chlap?
Hedvika: Myslím, že to je právě v tom, že neni.
Ludvík: Aha. Dál.
Za scénou se ozve hrozný rachot a řev. Ludvík i
Hedvika nachvilku strnou.
Hedvika: Tak se dívej.
Vejde Strašidlo. Je to obluda samá krev, ozbrojená
a sršíhrůzu. Předvede několik filmových kousků, postaví se čelemk
divákům a zařve.
Strašidlo: Astala vista, bejby!!!
Všechny postřílí a pokojně odejde.
Ludvík: Tak o tomhle jsem už asi
slyšel. Že je to to nájemnéstrašidlo, co straší nejen děti, ale
i lidi, kteří se tím navícnáramně baví?
Hedvika: Je. Ale jak si s tímhle poradíš, to jsem
na tebe mooczvědavá.
Ludvík: Nebud' zvědavá, budeš
brzo stará.
Hedvika: A jo. - Počkej, neblbni, to je z jiný
hry.
Ludvík: A jo.
Hedvika: "A jo." My jsme teda děsně asertivní.
Ludvík: Ba ne, já zase dokážu
bejt i pěkně nasertivní.
Hedvika: Hele, nech si ten jazykovej koutek,jo?
Ludvík: Tak dál.
Hedvika: Byl jsi na ustavičném sjezdu Hnutí za
zjednodušení jazyka?
Ludvík: Ne.
Hedvika: To bys něco viděl. Nebo slyšel. Hele.
Vejde Hnutčí hnutí za zjednodušení jazyka a přednese
svůjpamátný první projev
Hnutčí:
Vážení přátelé, milí hosté, milé hostesky.
Vítám vás. Jsme na sjezdu.
Sjezd je první takový. Proč sescházíme? Protože jsme na to přišli.
Náš jazyk je složitý. Dětemse špatně učí ve škole. Cizincům se
učí ztěžka. Náš jazyk jekrásný. Proč se nestane světovým? Protože
je složitý. Vyzývám nášnárod: Zjednodušit jazyk!!! Děkuji za potlesk.
Přátelé. Členové Hnutí
navrhují postupné zjednodušení jazyka.V první etapě máme tři body:
1. Zrušit souvětí. Budeme
mluvit ve větách jednoduchých.Odpadne syntaktický rozbor ve školách.
Omezí se spojky. Tím seomezí slovní zásoba. Méně slov - snadnější
učení!!
2. Zrušit zbytečné a nesmyslné
zájmeno se a si. Dělá z jazykasamou výchylku, výjimku, ztěžuje
učení. Proč se smát? Smějte!Proč se bát? Bojme! Proč si musíte
odplivnout? Stačí přeci jenodplivnout! Proč se učit? Učme!
3. Vymýtit z našeho jazyka
dvě hlásky. Ony nám jen pletou.Kdyby nepoužívaly, měli bychom
lépe. Nikdo je nenaučí snadnovyslovit. Cizinci i děti můžou jazyk
zlámat. Zrušíme ř! Otelé,ukičené, nepotebné! A zrušíme i r, našeho
nepítele. Poč bychoms ním otavovali? "-" a "-"
- kajní nepátelé. Zušme je.Zjednodušíme jazyk. Náš jazyk pak bude
na žebíčku oblíbenosti nanejvyšší píčce.
(Hnutčí odejde.)
Ludvík: Po Kista pána! To bude
půse!
Hedvika: Rrrrrrrr!
Ludvík: Rrrrrrrrr!
Hedvika: Fuj, už jsem se lekla.
Ludvík: Fuj, už jsem se lek. Takže
to máme hnutí, učitelku, Pivoně, strašidlo, a ještě něco?
Hedvika: Ještě Klepník.
Ludvík: Kdo je Klepník?
Hedvika: Klepníka nikdo nezná. Je třeba ho především
najít.Zneškodnit by už nemusel být takový problém. Jenže nikdo
neví,kdo a kde Klepník je.
Ludvík: Aha, čili boj s imaginární
osobou, hm...
Hedvika: Ne až tak. On se někde skrývá. Vypouští
nejrůznější fámya ty pak chodí okolo...
Ludvík: nedívej se na něho...
Hedvika: Tuhle například vypustil, že tatínek Pašák
má volský voko.
Ludvík: To je ovšem pustá lež.
Hedvika: Lež. Anebo vypustil, že kovářovic kobyla
a ševcova ženachodí bosa. No a kovář se ševcem se na to opili
v Pivoňce a od tédoby je to pravda!!!
Ludvík: A už taky vypustil Krakena?
Hedvika: Vtipy. O mně jednou vypustil, že jsem
šíleně lakomá.
Ludvík: A ty nejsi, jo?
Hedvika: Náhodou dám všem, oč mě požádají.
Ludvík: (směje se)
Hedvika: No, už je načase, abys šel bojovat.
Ludvík: Jasně. Všechny přemůžu
a pak spolu
(zpívají)
Budeme žít, žít
Budem se mít, mít
Když budem chtít, chtít
My dva spolu
Budeme vstávat
I spolu spávat
Já se chci vdávat
My dva spolu chceme žít.
UČITELKA - NA EXKURZI
Učitelka: (za scénou) Tak, děti,
jdeme! Neloudej se! Nespěchej!
(Do hlediště přicházejí děti, rozhlíží se jako
v muzeu. Učitelkajde za nimi.)
Učitelka: Zastav se! Zastav se!
Dádulka: Pančelko, co je tohle
za šutr?
Učitelka: Šutr je zakázané slovo.
čím ho nahradíme?
Romík: Kámen!
Učitelka: Nemluv zbytečně!
Anička: Kámen.
Učitelka: Správně, přihlas se o
pochvalu do žákovské knížky!(Kája má na uších sluchátka a živě
se kroutí do rytmu)
Romík: (Kájovi) Co tam máš?
Kája: Ploužák.
Romík: (něco mu šeptá)
Kája: Pančelko, von řek to sprostý
slovo co maj holky!
Romík: Ine, já jsem řek
Zvuk: Pýýýp.
Učitelka: Zapíšeš si ve škole do
žákovské knížky: řekl jsem dnesna společné exkurzi
Zvuk: Pýýýp.
Anička: Pančelko, jak se řekne
anglicky aj lavjů?
Učitelka: Ted' jsme v muzeu a ne
na angličtině! Prohlédněte situto Reprodukci. Koho znázorňuje?
Kdo to ví?
Kája: ....Johanku z Artěku!
Učitelka: Sednout, za pět!
Kája: (sedne si a všichni přes
něj upadnou)
Učitelka: Neválej se po zemi! -
Děti, kdo ví, co je toto za obraz?
Dádulka: Toto pěkné plátno složil
malíř Monet a nazývá seImpression, soleil levant, neboli Dojem,
východ slunce. Podletohoto obrazu označil impresionismem novinář
Leroy v časopiseCharivari dne 25. dubna 1874 nový způsob malty.
Romík: Pančelko, tomu se říká
malta, protože je to namatlaný?
Učitelka: Ty mě tady nebudeš poučovat!
- Kdo zná ještě nějakéimpresionisty?
Anička: Monet, Bidet, Renoir,
Pisoir...
Učitelka: (překvapeně) Ano. - No
konec prohlížení, je třeba sevrátit do školy. Zítra budeme upravovat
výrazy. Všichni sestrašným způsobem tváříte.
Anička: Pančelko, já jsem vymyslela
písničku. Já vám ji zazpívám.
(zpívá)
Paní učitelka, paní učitelka
umí křičet mnohem víc
nežli krotitelka
Učitelka: Nováku, vyrušuješ, že
půjdeš do kouta?
Vávrová, neopisuj, nakresli kouhouta
Beránku, neotravuj, proč lochtáš holčičky?
Dětičky, sedněte si, zvedněte židličky.
Děti: Paní učitelka, to je naše
láska
Umí toho mnohem víc než magne-
tofonová páska
Učitelka: Berušky, poslouchejte,
začíná hodina.
vemte si ze mě příklad, jsem víc než rodina.
Broučkové, nehrajte si, každý má rovná záda
Však já vás narovnám, já vás mám k smrti ráda.
Děti: Paní učitelka, to je naše
láska
Umí toho mnohem víc než magne-
tofonová páska
Děti zmizí a zůstane tu učitelka a Ludvík, který
je už delšídobu pozoroval.
UčITELKA A LUDVíK
Ludvík: Co vám ty děti udělaly?
Učitelka: Já je mám ráda. Já je
jo.
Ludvík: A ony vás?
Učitelka: Onyvás? Ten sem nechodí.
Vy jste jeho otec nebo bratrnebo co vlastně jste, co tu děláte?
Ludvík: Já jsem Ludvík a jsem
studentem lycea v sousednímměstysu. Přišel jsem sem provést sociálně
metrické šetření.
Učitelka: To známe. Takovýho jsem
jednou už potkala. Psychoanalytik.
Ludvík: Ale já nejsem psychoanalytik.
Já jsem sociálně metrickýšetřitel. A hledám sociálně metrický
šetřenec. Zdálo se mi, že vevaší škole bych našel vhodnou sociálně
semetrickou osobnost.
Učitelka: Dobrá. Šetřete si. Ale
já musím opravovat výkresy.
Ludvík: Pomohu vám. Třeba se z
těch výtvorů dozvím něcoo osobnostech dětí.
Učitelka: Z těch mazanic? Oni si
hrajou akorát na Renoiry a Pisoiry. Já bych jim to nejrači hodila
do záchoda.
(pauza)
Ludvík: Vás ta práce moc nebaví,
co?
Učitelka: (mlčí)
Ludvík: Připadáte mi hrozně nervozní,
co je s vámi?
Učitelka: (po chvíli) Jsem nervozní.
--- Už hodně dlouho jsemnervozní.
Ludvík: Proč to teda děláte?
Učitelka: Já... - Mě by to i bavilo.
Když... ty děti... Jsouhrozně cizí. - (náhle) Víte co? Klidně
tady zůstaňte déle.Dělejte si to vaše šetření jak dlouho chcete.
Stejně tady chybímužská ruka. A vy jste navíc mladý... A sympatický...
A klidně mitykej. Jmenuju se Anežka. (podá mu ruku a dlouze mu
ji tiskne.Políbí ho na tvář, zardí se a uteče.)
LUDVíK A HEDVIKA PODRUHé
Hedvika: Co jsem to viděla?
Ludvík: Ona si začala, víš?
Hedvika: Kecy, becy, gecy.
Ludvík: Nevěříš?
Hedvika: Kecy, becy, gecy.
Ludvík: Slibuju!
Hedvika: Sliby chyby ryby!
Ludvík: Tak přísahám!
Hedvika: Přísy přísy přísy přís!
Ludvík: Dej si na mě bacha...
Hedvika: Pozdě bacha honit! (uteče a Ludvík za
ní)
KLEPNÍK
Na jeviště přijde Anča a stará Blažková se šňůrou
a košemprádla. Během hovoru šňůru pověsí a začnou věšet nejrůznějšívelké
a nesmyslné prádlo.
Anča: Je, dobrý den, pani.
Blažková: Je, dobrý, dobrý, s prádlem,
s prádlem?
Anča: Správně, správně.
Blažková: Už to víte o Pašákovi?
Anča: Už se konečně bude ženit?
Blažková: Ne. Vdávat!
Anča: Ne! Vdávat?
Blažková: Dceru bude vdávat!
Anča: A za koho? A to jen tak?
Blažková: Za nějakýho studenta z
vedlejšího městysu. Ale neni tojen tak. Von bude muset splnit
nějaký úkoly.
Anča: A jaký?
Blažková: No, nevím všechno, ale
vím, že nám chtějí zničitStrašidlo. Povídala mi to naše Mařena.
Anča: Fakt? A jakej je ten ženich?
Blažková: No, prej neni moc velkej,
ale je silnej a sympatickej.
Anča: Tak to udělala Hedvika
dobrou věc. To jí přeju. Ale s timstrašidlem to teda přehnali.
Blažková: No to jo, ale znáte Pašáka.
Ten když si něco vezme dohlavy... Ale já už letim, mám plno práce.
Tak ahoj.
Anča: Tak nashle.
(odejde Blažková, přijde Cardová)
Anča: Slyšelas to?
Cardová: Co?
Anča: Hedvika se bude vdávat.
Veme si toho, kdo zničí Strašidlo.Zkouší to prej nějakej student
buhví odkud, je prej hrozněsilnej, ale malej. Povídala stará Blažková,
že jí to řekla mladáBlažková.
Cardová: No nekecej! To je senzace.
Víš, co já jsem slyšela? Budese prej zjednodušovat řeč. Aby to
nebylo tak složitý. Některýtěžký písmena se prej vůbec nebudou
řikat! Příští rok se to asizavede do škol.
Anča: No nazdar. To já si na
starý kolena už asi nezvyknu. No nic. Už musim. Tak čau.
Cardová: Měj se.
(odejde Anča, přijde Dudková)
Dudková: Ahoj. Já jsem dneska tak
stahaná.
Cardová: Tak to se ted' podrž.
Mám novinu. - Hedvika Pašáků sebude vdávat. Pašák vyhlásil soutěž,
kdo zabije strašidlo, a tensi ji pak může vzít. Zatim to zkusil
jenom jeden. Je to nějakejučenec, strašně silnej, a mladá Blažková
ho asi zná.
Dudková: Fí ha! A slyšela jsi,
že se bude učit nová řeč?
Cardová: No jo. Některý písmena
prej se zakážou.
Dudková: No. Nebude r a ř a eště
nějaký slova. To se našeučitelka zblázní. To to bude musit učit
i nás. A znáš jí, jakejvona je nervák.
Cardová: Fakt že jo. No nic, já
musim jít žehlit.
Dudková: Žemli?
Cardová: Žehlit!
(odejde Cardová, přijde mladá Mařena Blažková)
Dudková: No nazdar, Mařeno, tak
povídej, jakej je?
Mařena: Jé, vy už to víte?
Dudková: No to je hned.
(vejde Ludvík a tiše je pozoruje)
Mařena: Je krásnej. Je mu pětadvacet,
takhle vysokej, blond'ák,takový delší vlasy, no supr. A je hrozně
šikovnej. Umí všechno- zedničit, truhlařit, sekat trávu, vymalovat,
štukovat, hlášky,všechno.
Dudková: No teda holka, to je skvělá
partie. Hlášky, všechno.
Blažková: (vejde) Mařeno! Kde se
couráš? Mazej k plotně, už se těto pálí!
Mařena: Šmarjápanno! (odběhne)
Dudková: Zrovna mi řikala Mařena,
jakej je ten Hedviky štamgast.
Blažková: Vidiš a mně nic neřekne,
potvora jedna.
Dudková: No to si nech vyprávět.
Pětadvacet let, vobrovskej,dlouhý blond vlasy, šikovnej, práce
všeho druhu, prostě supr,fakt.
Blažková: No čoveče, ten je zrovinka
jako ten Mařeny mladej.A takovej je fakt dobrej. Akorátže naše
Mařena si ho neumí vážit.To Hedvika je v tomhle určitě lepší.
LUDVíK HLEDá KLEPNíKA
Ludvík: Dámy, nezlobte se, ale
náhodou jsem zaslechl váš hovor.Mluvily jste o někom hrozně šikovným.
Nevíte, kde bych ho mohlnajít? Potřeboval bych zaměstnat někoho
hrozně šikovnýho.
Blažková: Jo, mladej, ten bude mít
asi na práci něco jinačího.
Ludvík: Myslíte? Ale třeba by
o to stál. Je to fakt lukrativní.A neni to časově náročný.
Dudková: No je to fakt, za zeptání
nic nedá. Tak ho pošli za vašímladou. Ta to bude vědít.
Blažková: Myslíš, že ho mám poslat
za ní? Víte co, mladej, já vámjí pošlu sem. Stejně je u tý plotny
plat prtná. (odejde)
Dudková: (prohlíží si ho) Jo, mladej,
vy byste asi o Hedvikubojovat nemohl. Ta má trošku jinačí vkus.
(Odejde)
Mařena: (přijde) Vy jste mi volal?
Ludvík: Nooo. Vy jste prej viděla
toho šikovnýho mládence, co sivezme Hedviku.
Mařena: No von si jí eště nebere.
Nejdřív musí dopadnouta rozšroubovat strašidlo a ještě něco. Myslim
že má sehnat novouučitelku, která by nás naučila novou řeč.
Ludvík: No, dobře. Ale kde ten
chlap je?
Mařena: Jak to mám vědět?
Ludvík: Dobře, ale kde jste ho
aspoň viděla?
Mařena: Já jsem ho nikdy neviděla.
Ludvík: Ne?
Mařena: No akorát ženský v práci
ho viděly. Já ne.
Ludvík: A nemohla byste mě zavést
za nějakou ženskou z práce?
Mařena: No, dobrá.
Od této chvíle se všech pět ženských a Ludvík různě
potkávají.Ludvík se snaží dopadnout toho, kdo domněle viděl "Ludvíka",
alevšichni ho posílají stále dokola. Drby se nafukují doneskutečných
rozměrů. Ludvík už je unaven a nakonec narazí doHedviky, která
ho zřejmě hledá.
LUDVíK A HEDVIKA POTřETí
Hedvika: Kde jsi, Ludvíku? Hledám tě.
Ludvík: Já taky hledám.
Hedvika: Už jsi našel Klepníka?
Ludvík: Hedviko, došel jsem k
šerednýmu zjištění.
Hedvika: Povídej.
Ludvík: (zpívá)
Není Klepník není Klepník není.
Nikdo na tom nikdo nic nezmění.
Není Klepník není Klepník není.
Jsou jen klepy jsou jen klepy samy.
Samy vzniknou, samy zase hynou,
Mezi tím si mezi lidmi plynou,
mozkama se tyhle klepy živí,
rostou až se tomu člověk diví.
Není Klepník není Klepník není...
Hedvika: A to jako proti němu nebudeš bojovat?
Ludvík: Když neni...?!
Hedvika: Na učitelku jsi taky ještě nic nevymyslel,
vid'? Akorátjsi před ní utek.
Ludvík: Všechno má svůj čas. Víš
co, obraťme list. Měl jsemdneska sen. Nebo... nevím, jestli to
nebyla pravda.
Hedvika: To nechápu.
Ludvík: Pochop. Spim. slyšim šramot.
Vstanu, obuju bačkůrky,otevřu dveře. Hhhh! Strašidlo! "Strašidlo,
co chceš?" "Nicnechci. Zavřu dveře, zuju bačkůrky, spim.
Spim. Slyšim šramot.Vstanu, obuju bačkůrky, otevřu dveře. Hhhhh!
Dvě strašidla!"Strašidla, co chcete?" "Nic nechceme."
Zavřu dveře, zujubačkůrky, spim. Spim. Slyšim šramot. Vstanu,
obuju bačkůrky,otevřu dveře. Hhhhh! Tři strašidla! "Stra-
šidla, co chcete?""Nic nechceme." Zavřu dveře,
zuju bačkůrky, spim. Spim. Žádnejšramot neslyšim...
Hedvika: Tak to nebyl žádnej sen, to bylo bdění.
Na to vem jed.
Ludvík: Tak jo. (Vytáhne malou
butylku kořalky a zavdá si. Jakpije, něco zahlédne.) A tamhle
něco jde!
Hedvika: Hhhh! Strašidlo! (Schová se)
STRAŠIDLO
(Vejde Strašidlo)
Strašidlo: Hšš, Hšš, Hšš. Mulisy, mulisy, ukradnu
ti kulisy!!!
Strhne se strašlivá filmová bitka mezi Ludvíkem
a Strašidlem,Ludvík se drží, ale co naplat, strašidlo je strašidlo.
Strašidlo: (Náhle zesmutní) Když to nemá cenu.
Ludvík: Co je? braň se, dělej,
ne? Nebo tě zabiju!
Strašidlo: Nezabiješ.
Ludvík: A ty zase nesesmilníš.
Braň se.
Strašidlo: Říkám ti, že mě nezabiješ. Já jsem totiž,
duchu žel,nepřemožitelné. I kdyby čert na koze jezdil, Ludvík
na strašidlejezdit nemůže.
Ludvík: No jo, jenže já tě musím
nějak přemoct. Protože když těpřemůžu, dá mi Pašák Hedviku, abychom
spolu mohli žít.
Strašidlo: Vždyť já vím. Vždyť taky jenom já vím,
jak se mě dázastavit. Já taky nemám zájem na tom, abys zůstal
starýmmládencem. - Něco ti prozradim. Jo? Nechápu, že na to už
dávnonikdo nepřišel. (otočí se k němu zády) Co vidíš?
Ludvík: Kde?
Strašidlo: Na zádech.
Ludvík: Nic.
Strašidlo: Pořádně se podívej.
Ludvík: Čudlík. - Čudlík!
Strašidlo: No vidiš. Tak zlom vaz, Ludvíku.
(Ludvík vypne čudlík a Strašidlo se vyvěsí.)
LUDVíK A HEDVIKA POčTVRTé
Ludvík: Vidělas to, Hedviko? To
strašidlo se dá normálně vypnout!
Hedvika: Jak prosté. To strašidlo se dá normálně
vypnout.
(zpívají)
Strašidlo má silnou zbraň
My lidi nemůžem naň
Strašidlo je samý pancéř
Nezdolá ho ani kancléř
Strašidlo zná dělat "baf"
My lidi jsme z toho paf
Strašidlo má v těle dráty
Nemá žádné kamaráty
Strašidlo je samý plech
straší nás jak pytel blech
Objevil to jenom Ludvík
Strašidlo má totiž čudlík!!!
Hedvika: To je mi hrdinství.
(odejdou)
PIVOŇ A PIVNÍCI
Hospodská scéna. Všichni sedí a pijí, radují se,
zpívají písněz knajpy a hlavně si vyprávějí veselé příhody. Nejveselejšípříhody
má samozřejmě Pivoň. Později přijde Ludvík i s Hedvikou.Vyloženě
se mu tam líbí, a Pivoň se mu taky líbí, ale Hedvikadělá významné
obličeje. Ludvík někam pošle Hedviku, Hedvikasouhlasí a jde. Ludvík
zatím přidá jednu veselou historku a na tose vrátí Hedvika s učitelkou.
Učitelka se zprvu stydí, ale Ludvíkji posadí vedle Pivoně. Je
to láska na první pohled. Z veselýchhistorek se stává vrkání,
které vyústí v odchod obou. Načež sezvednou i ostatní hosté, páč
tam začala docela nuda.
HNUTÍ ZA ZJEDNODUŠENÍ JAZYKA
Hnutčí: Vážení pátelé, vítám
vás na našem schomáždění. Pišli jsme,budeme ténovat náš nový způsob
hovou. Dnes soustedíme na bodčíslo ty - zušit nepátelské hlásky
"-" a "-" . Je zapotebí učitnějaká pavidla.
Takže: Místo dotyčných hlásek nebudeme vyslovovatnic. Obě sousední
hlásky plynule spo- jíme. Píklady: Pistoupito kok blíž, vepový
bujon, bamboové kokety s tataskou omáčkou,vlak pudce zabzdil atakdále.
(Stoupenci třikrát tlesknou)V pípadě slabikotvoných hlásek bude
mít slovo o slabiku méně.Píklad: Kokšpaněl, ktek, pst. Někdy může
být těžká výslovnost.Ale tpělivost pináší ůže. (Stoupenci třikrát
tlesknou) Dementníhlásku na začátu slova můžeme dle libosti nahadit
hláskou ch neboh. Píklad: kuchyňský chobot, hoštěnka s knedlíkem,
chytat chyby.V pípadě intevokalické dementní hlásky lze použít
hiátové h neboj. Píklad: Datum nahození, ohosený půllit, pyjotechnický
zásah.(Stoupenci třikrát tlesknou)
Pistupme
k paxi. Vyzkoušíme několik modelových situací zeživota. Pak uvidíme,
jak nový jednoduchý jazyk zavádět do eality.
Za
pvé - Návštěva lékaje. Doktoa zahaje pan Bláha, pacientbude pan
Statný.
NáVšTěVA LéKAJE
Statný: Dobý den, pane dokto.
Bláha: Zdavíčko. Tak copak vás
tápí?
Statný: Mám hozné keče v biše.
Bláha: Dobá. Já vás tedy pohlédnu.
Bolí vás vpavo?
Statný: Ne, vlevo.
Bláha: Bolí vás tady, jak mám
pst?
Statný: Pesně.
Bláha: A tady?
Statný: Áááááá!
Bláha: Kičíte, to bolí, že?
Statný: Pomiňte, že tak vu, ta
bolest je píšená.
Bláha: No, mám stach. Možná to
bude slepé stevo. Budeme muset vám ho vyíznout.
Statný: Kunik, kunik, to mi mzí.
Mám z opechací hůzu.
Bláha: Nic nebojte. Kdy jste
byl naposledy v nemocnici?
Statný: Ped pěknou hádkou let.
Ano, naposled, když mě matkapohodila.
Bláha: Takže vy jste byl jen
v pohodnici?
Statný: Ano.
Bláha: Nesmíte bát. Musíte džet.
Zdaví je pednější než stach.-
Statný: Máte pavdu. Už nebojím,
už těším!
(Stoupenci třikrát tlesknou)
Hnutčí: Výboně!
Stoupenci:
Bavo! Píma!
Hnutčí: Děkuji mnohokát. Tak takhle
by měl vypadat běžný hovo.Myslím, že ukázka byla pekásná. Ještě
jednou děkuji. Dovolte minyní pivítat Ludvíka, lycejníka sousedního
městysu. Pojevil zájemo výsledky naší páce. Bude dívat na náš
hečový ténink.
Ludvík: Dobrý den.
(Stoupenci se pohoršují)
Tedy...
hm... hezký den.
Hnutčí: Poposím paní Kláskovou
a paní Novou. Ony zahají situaciv podejně s potavinami. Zde posím
soustedit na hušení zvatnýchzájmen. Pánové pedtím tolik nesoustedili.
V PODEJNě S POTAVINAMI
Klásková: Dobý den.
Nová: Pání, paní?
Klásková: Cuk kystal.
Nová: Posím?
Klásková: Cuk kystal posím.
Nová: Aha. Tady. Co dneska vajíte?
Klásková: Budu dělat jebabohový
koláč.
Nová: A chcete tochu jeba bohy?
Klásková: Neni teba, nathala jsem
na zahádce.
Nová: To vy takle dete?
Klásková: No du nakoupit.
Nová: Ale ne, vy jste spletla,
já myslím, jako že vy takle detena zahadě.
Klásková: Ale to je kavina. My máme
malou zahádku za baákem. Tamnechodí.
Nová: Ale já myslím, jako že
tam tak dete, ne chodíte. Dete,víte?
Klásková: Jo vy myslíte dete jukama,
ne dete nohama. A to jo. Aleděte, já jsem mštná. Dejte mi ještě
pá bambo.
Nová: Ty kila?
Klásková: Dvě nebo ty. Děkuju. A
ted' kus vepovýho.
Nová: Chcete takhle ukojit?
Klásková: To je píliš. Míň. - A
máte kuecí kky?
Nová: Nezlobte, už neni. Poslední
k jsem podala poánu. Fakt,sojy.
Klásková: Ale co, já bez ku obejdu.
To je všechno.
Nová: Tysta dvacet čty tycet.
(Stoupenci třikrát tlesknou)
Hnutčí:
Kása. Kása! Jak posté to bude. Už těším,
nemohu dočkat.Musíme snažit, lidi musí snažit, kdyby měli oskájet.
Vcholemnašeho snažení bude, že zahajeme jednu hu. Ta ha jmenuje
U.Nejdýv ji musíme pepacovat, pepsat. Znáte tu hu, kteá se jmenujeU?
Učitě ano. Napsal ji Kael Čapek. Co vy myslíte, Ludvíku?
Ludvík: Prrropánajána, Krrrucipísek,
Ježkovo zrrraky, čerrrrnýmrrraky, vy ztřřřeštěnci! Až naprrrší
a porrrostou vařřřečky!
(Stoupenci zmizí. Náhle je tu Hedvika)
LUDVíK A HEDVIKA POPáTé
Hedvika: To jsi se teda sice hezky rozčílil, ale
co jsi tím vyřešil?
Ludvík: To se přece nedá poslouchat...
Hedvika: Jenže ty tady nejsi kvůli tomu, abys to
poslouchal.
Ludvík: Já vim.
Hedvika: Víš. Takže?
Ludvík: Já to nějak zvládnu. Je
tady přece Klepník.
Hedvika: Sám jsi přišel na to, že Klepník není.
Ludvík: Ježkovo voči, vždyť já
vim. Nevíš, co tím myslím.
Hedvika: Tak promiň, že se ti pletu do tvých věcí.
Ludvík: Nech toho... Radši mi
řekni nějakou větu na ř. Na hodněř a r.
Hedvika: Třista třicet tři stříbrných stříkaček...
Ludvík: Počkej... Tysta tycet
ty stýbných stýkaček stýkalo pestysta tycet ty stýbných stech.
Rozumíš tomu?
Hedvika: No jistě. A o co jde?
Ludvík: Hnutí. Řekni něco jinýho.
Hedvika: No,... Rozprostovlasatila-li se dcera
králeNabuchodonozora či nerozprostovlasatila-li se dcera králeNabuchodonozora.
Oba: (zkoušejí) Ospostovlasatila-li
se dcea káleNabuchodonozoa...
Ludvík: To neni vono.
Hedvika: Strč prst skz krk.
Ludvík: (zkouší strčit prst skrz
krk). Neumim stčit pst sks k. Bane, to chce ně jakou zprávu. Ta
je pak zničí, když jí nebudourozumět. (plácne se do hlavy) Od
poklopu ku poklopu Kyklop koulikoulí!!!
Hedvika: To je nesmys. Tam neni r, i kdyby ses
ukoulel.
Ludvík: No právě! Ale to oni nemusí
vědět! Mařenu! Musíme sehnatMařenu.
Hedvika: Proč?
Ludvík: Uděláme jí poslem. Vás
já jsem, vosly, polil mezi všemi!Mařeno!
Hedvika: Mařeno!
POSíLAJí PO MAřENě POSELSTVí
(Hledají Mařenu, která se tu a tam objeví, ale
nějakou chvílise míjejí. Nakonec se pochopitelně setkají.)
Ludvík: Mařeno! Půjdeš za hnutčím
Hnutí za zjednodušení jazyka,a řekneš mu, že neseš poselství z
pašského paláce, že tě posíláPašákova dcera Hedvika, to je tohle
děvče.
Hedvika: Jo. Řekni mu, ať se podle toho zařídí.
A ted' mě dobře poslouchej, řeknu ti to poselství. OD POKLOPU
KU POKLOPUKYKLOP KOULI KOULÍ!!
Ludvík: Řekni to.
Mařena: (po chvíli) Neřeknu.
Ludvík
a Hedvika: (zasténají)
Mařena: Tak já si to napíšu. (napíše
si to)
Ludvík: A hlavně mu vyřid', že
ta zpráva je v novém zjednodušenémjazyce. Tak a ted' upaluj, hrozně
to spěchá!
(Mařena upálí)
Hedviko.
Hedvika: No?
Ludvík: To zvládnem.
Hedvika: Snad. Snad jo.
(odejdou)
HNUTÍ LUŠTÍ VZKAZ
(vejde Hnutčí, Statný a Bláha, případně další Stoupenci.
Luštívzkaz a jsou z toho již značně znavení)
Hnutčí: Od-po-klo-pu-ku-po-klo-pu-ky-klo-pko-uli-ko-ulí.
Hůza.Hůza. Tak k čemu jsme tedy došli naposled?
Statný: Rod Poklop ruku pro klopu
křiklo prkou li kouř lí.
Bláha: Jenže to nemá žádný smysl.
Hnutčí: Nemá. Zkusíme to jinak.
Odpor krkl ropu, kuř, poklop ruky, klop, kouřli koulí.
Statný: Třeba, totiž teba, teba
to je víc vět.
Bláha: To je pavda!
Hnutčí: Už mi s tou hoznou hečí
vlezte na hb! Už mi s tou hroznoužečí vlezte na hrb! Takhle to
nikdy nerozluštíme.
Statný: Rod prokl puřku, pokr.
Krky klopí kouř. Rulík.
Bláha: Klop ruku, poklop ruku,
klop kouli koulí.
Hnutčí: Kroupy ruku kroutí.
(Ještě nějakou dobu takhle zápolí. Ozývají se výkřiky:
)
To
nemá smysl.
Kouř
prokouří křoví.
Porod
pokoří ropuchu.
Kukurukuků!
Průkryt
průkul proutí.
To
nedává smysl.
Kouří,
koří, pokoří, příkoří. Kořalku!
(Nakonec to s povzdechem vzdají, když se tím byli
naprostovyčerpali.)
Hnutčí: (zdrcen) Přátelé, tak
nevím. Rozpustíme Hnutí. Byli jsmešíleně pokořeni. Nepochopili
jsme zprávu v jazyce, který jsmesami vynalezli. Takhle se k nám
nikdo nepřidá.
Statný: Jen jestli to prostě neznamenalo,
že od poklopu kupoklopu Kyklop kouli koulí.
Bláha: Jenže to by taky nedávalo
smysl.
(zpívajíBlues o konci hnutí)
Od poklopu ku poklopu
Kyklop kouli koulí
Od poklopu ku poklopu
Máme stovky boulí
Kouli koulí starý Kyklop
Naše sláva padla v příkop
Nikdo ji už zpátky nepřikoulí
Bylo to tak pěkné hnutí
Síla myšlenková
K jezeru mě cosi nutí
Asi se tam skovám
Tam si najdu pěkný příkop
Kdo je Kyklop, ten mě přiklop
Ať žije má sláva pomněnková
(odejdou)
HAPPY END
(přijde Pašák, Hedvika a Ludvík)
Pašák: Jak jsem se dověděl, učitelka
zhumanizovala své vyučovacímetody a bude se vdávat. Chce si vzít
Pivoně, který už nevysedáváv Pivoňce od rána do večera. Strašidlo
se bude zapínat jen přislavnostních příležitostech. Například
při svatbě - výchovnýa varovný prostředek. Hnutí za zjednodušení
jazyka se zrušilo,Klepník není a drbny si dají chvilku pokoj,
protože momentálněnevěří žádné informaci. Ludvíku můj zlatý, splnil
jsi svůj úkol.Přijímám tě tímto do rodiny Pašáků a tady máš Hedviku,
svatbuvystrojíme hned příští neděli. Tak děti, veselte se, milujte
se,bud'te spolu šťastni a bezstarostni, neperte se a neodkopávejtese.
No, tak, dejte si pusu. (Ludvík a Hedvika si dají poněkudchladně
pusu) No, já mám ted' nějaké povinnosti.
(odejde, Ludvík a Hedvika na sebe rozpačitě hledí)
Ludvík: Tak a je to.
Hedvika: No.
(pauza)
Hedvika: Asi jsi měl hodně práce s těmi nešvary.
Ludvík: Hmm.
Hedvika: Ani jsi neměl čas. Pro mě a tak.
Ludvík: Bylo to dost práce. Pro
tebe a tak.
(pauza)
Hedvika: Co svatební cesta?
Ludvík: Joo.
Hedvika: Kam?
Ludvík: Na Severní pol?
Hedvika: Tam je zima.
Ludvík: Mně je to jedno.
Hedvika: Mně taky.
(pauza)
Hedvika: Nepůjdem k vodě? Nebo se projít do lesa?
Ludvík: Jsem unavenej. Kde budeme
večeřet?
Hedvika: Nemám hlad.
Ludvík: tomu říkám "Happy
End".
(zpívají)
Chtěli jsme spolu žít
Po ránu spolu vstávat
A chtěli jsme se mít
Denně si pusu dávat
A ted' necítím
málem žádné
dojetí
Nikdo už netuší
Jak jsme se celí chvěli
Kde nikdo neruší
A my se hrozně chtěli
To když jsme kdysi
s láskou stáli
v objetí
Málo se usmíváš
Oči ti hledí nikam
Radost už nemíváš
Neslyšíš co ti říkám
O mě už zdá se
dávno ztrácíš
ponětí
Motivy klasiků
Zdají se příliš běžné
A slova básníků
Věty až trapně něžné
Ještě se ohlédni
A pak se měj
Hlavu vzhůru
A pak se měj
Ještě se ohlédni
A pak se měj
Hlavu vzhůru
(konec)