GERMANY  united kingdom  Flag of Russia-30x20b
Hledat

Důvěryhodný e-shop

Aby Váš internetový obchod byl skutečně úspěšný, je důležité soustředit se na mnoho aspektů. Pozornost věnujte i celkové důvěryhodnosti e-shopu. Že jste neměli v plánu žádné podvody či jiné nekalosti? Z vlastní zkušenosti víme, že chyb se provozovatelé internetových obchodů často nedopouštějí úmyslně, ale v důsledku své neznalosti. Na co si dát pozor? Seznámíme Vás i Vaše zákazníky s důležitými informacemi souvisejícími s důvěryhodností e-shopu.

Je pravdou, že za poslední dva roky vzrostl počet e-shopů a zákazník mnohdy jen stěží rozpozná kvalitní e-shop od podvodného. Z toho důvodu existují různé aktivity a organizace, které se snaží širokou veřejnost informovat o tom, na co si dát při nakupování přes internet pozor.

Z vlastní zkušenosti víme, že mnohá pochybení mohou být způsobena spíše nevědomostí provozovatele elektronického obchodu než záměrem chovat se vůči zákazníkům nekorektně. Rádi bychom tedy Vás, naše zákazníky seznámili s několika informacemi:

 

radce-small

 

 1. APEK – Certifikovaný obchod

Certifikovaný obchod APEK nahrazuje starší certifikace známé jako „Nákup bez obav“ a je udílen Asociací pro elektronickou komerci (APEK). Tento certifikát má být pro zákazníka zárukou kvality elektronického obchodu a je součástí programu podporovaného vládou ČR – Česká kvalita (www.ceskakvalita.cz).

 

Při certifikaci se kontroluje:

jakým způsobem probíhá nákup (nákupní řád),
vyřízení objednávky (způsob dodávky, možnosti placení, cena poštovného a balného),
jak probíhá reklamace (reklamační řád),
komunikace se zákazníky (reakce na e-maily, telefonáty apod.),
zda splňujete zákonné požadavky, dané zejména směrnicemi Evropského parlamentu a Rady, občanským zákoníkem a dalšími normami.

 

Projdete-li úspěšně kontrolou, získáte daný certifikát a budete si moci umístit logo „certifikovaného obchodu“ na Vaše stránky.

 

Chcete-li se dozvědět více, navštivte tyto odkazy:

Certifikační pravidla

www.apek.cz


 

 2. Spotřebitelský audit

Na e-shop si můžete nechat udělat Spotřebitelský audit obchodních podmínek u SOS (Sdružení obrany spotřebitelů).

 

Více informací:

www.spotrebitele.info/sluzbypropodnikatele/poradenstvi

www.spotrebitele.info/sluzbypropodnikatele/saop


 

 3. Bezpečný nákup

WWW stránky bezpecnynakup.cz jsou určeny pro spotřebitele a slouží jim jako poradna, jak se bránit před nekalými praktikami elektronických obchodů.


 

 4. Heureka – Ověřeno zákazníky

Heureka.cz je srovnávač cen, katalogů a obchodů se spotřebním zbožím. Certifikát „Ověřeno zákazníky“ se ptá přímo zákazníků, kteří v obchodě nakoupili. Provádí se to zasláním dotazníku 10 dní (lhůtu lze změnit pro každý obchod podle povahy zboží) po provedení nákupu. Cílem tedy je získat objektivní a ověřený názor na kvalitu obchodu, který dá vyniknout kvalitě a minimalizuje falešná hodnocení.

 

Více informací:

overeno.heureka.cz/co-je-to-overeno-zakazniky/


 

 5. E-shop a zákon

(převzato z absolventské práce Jakuba Webera)

 

Podmínky internetového prodeje:

  • Obsahem návrhu musí být informace nutné k uzavření smlouvy ve smyslu obecných náležitostí smlouvy. Tyto informace musí být poskytnuty jasným a srozumitelným způsobem s přihlédnutím k zásadám dobré víry a k ochraně osob (zejména nezletilých a spotřebitelů).
  • Spotřebiteli musí být s dostatečným předstihem před uzavřením smlouvy poskytnuty zejména informace o firmě dodavatele:
    • název, sídlo, IČ, kontaktní údaje,
    • informace charakterizující zboží či službu,
    • informace o ceně, z nichž jednoznačně vyplývá, zda je cena včetně daní a poplatků, mají-li k ní být připočítávány,
    • náklady na dodání, způsob platby,
    • způsob dodání nebo plnění,
    • poučení o právu na odstoupení,
    • náklady na použití komunikačních prostředků na dálku,
    • doba, po kterou zůstává nabídka nebo cena v platnosti.

 

Odstoupení od smlouvy:

Spotřebitel má právo odstoupit od smlouvy do 14 dnů od převzetí zboží (plnění). Uvedená lhůta je hmotně-právní. Akt odstoupení od smlouvy musí být dodavateli v uvedené lhůtě doručen. Nestačí, aby spotřebitelé zprávu o odstoupení do konce lhůty pouze odeslali. Informace o právu na odstoupení je dodavatel povinen předat písemně nebo jiným obdobným způsobem.

Pokud dodavatel nepředal spotřebiteli výše zmíněné informace, a to zejména informace o právu na odstoupení, činí tato lhůta pro odstoupení tři měsíce od převzetí plnění. Jestliže jsou ale informace dodány v průběhu, dochází k ukončení lhůty a začíná od té doby běžet lhůta čtrnáctidenní.

Dodavatelé by měli ve svých podmínkách upravit i lhůtu a způsob vrácení zboží. Tato lhůta nemusí být totožná s lhůtou pro odstoupení. Dále by také měly obchodní podmínky obsahovat lhůtu pro dodavatele, dokdy je povinen vrácené zboží zkontrolovat a vrátit spotřebiteli peníze.

Témata v článku: