Loading...
GERMANY  united kingdom  Flag of Russia-30x20b
Hledat

Logo a jeho význam

grafika portfolio

 

Logo a jeho význam

Logo je součást Vaší značky, grafický symbol, vizuální zkratka, díky kterému si Vás lidé zapamatují, věří Vám, vyhledávají Vás, spoléhají se na Vaše produkty či služby.

Proč mít logo?

Logo je jedním z hlavních aspektů vaší firmy – jeho tvary a barvy Vás odlišují od konkurence a tvoří povědomí o značce (image-building). Nepodceňujte význam loga. Společnost bez loga je jako člověk bez tváře. Jakou tvář má Vaše firma?

Velké firmy udělují tvorbě loga značnou pozornost. Vědí, jak je logo důležité při budování dobrého jména a při boji s konkurencí zazářit mezi ostatními. Logo musí u zákazníků vyvolat tu správnou asociaci. Vývoj loga se proto nesmí uspěchat, trvá týdny, měsíce, než vznikne zajímavé a konkurenceschopné logo, se kterým je zadavatel i grafik spokojen.

Logo v žádném případě není jen obrázek! Je to výsledek mnohahodinové tvorby a přemýšlení nad obsahem a formou grafického vyjádření Vašeho podnikání.

 

Loga můžeme dělit na:

Typografická loga – jsou tvořena pouze textovým zobrazením.

Symbolická loga – jsou tvořena symbolem, jednoduchou kresbou.

Kombinovaná loga – součástí je typografická i symbolická část, logo musí být vnímáno jako celek, nikoli jako obrázek a text.

Zásady správného loga:

1. FORMÁT

Logo by mělo být vektorové, aby se s ním dalo pracovat – tedy neměl by to být rastrový obrázek.

rastrový obrázek = jpeg, png, tiff, bmp, gif

vektorový obrázek = cdr, eps, ai, pdf (může obsahovat i rastrové obrázky, je to formát pro tisková data)

 

2. BAREVNOST

Logo musí mít jasně stanovené tvary a barvy. Všechny křivky musí být logické a přesné.
Jednotlivé barvy jsou stanoveny systémem přímých barev Pantone (5 024 barevných definic vychází z 15 základních barev – pro tisk, textil a umělé hmoty).
Dále v barevném prostoru CMYK (výtažkové barvy obsahují 4 hodnoty – pro barevný tisk).
Také použitím modelu RGB (3barevný model sčítání světla – pro monitory).
Lze definovat i HEX označení (RGB barvy jako šestimístné hexadecimální číslo – pro web).

Bylo prokázáno, že klíčovou roli v logu hraje tvar a teprve až potom barva.
Logo musí mít proto svoji podobu i v jednobarevné a černobílé verzi, která je nezbytná například pro reklamní předměty.

 

3. PROPORCIONALITA

Logo musí být stejné čitelné a reprodukovatelné i v malých velikostech – pokud vytvoříte příliš složité tvary, bude např. na propisce logo nečitelné, nekvalitní = ostuda. Při výrobě velkoplošné reklamy je dokonale připravené logo klíčové – zde se pak ukazují veškeré nepřesnosti, nerovnosti, křivosti apod.

Vlastnosti loga:

Zapamatovatelné – nejlépe dát do loga pouze jeden nápadný prvek, který je zajímavý a snadno se vryje do paměti.

Jednoduché – návrh zjednodušíme natolik, aby si ponechal ten nejdůležitější charakter myšlenky, tvaru a čitelnosti.

Originální – jedinečné a nezaměnitelné s jiným logem, zejména ve stejném oboru.

 

A nezapomínejme na to, že zásady jsou od toho, aby se porušovali.

Tvorba loga, nad čím přemýšlet?

Název

Neměl by chybět u nově vzniklých firem, ale není podmínkou. Naopak u zavedených a velmi známých značek se může název vypustit a ponechat jen grafický prvek. Pokud logo obsahuje symbol i text, nazýváme jej logotyp.

Logo nemusí obsahovat celý obchodní název. Zpravidla se používá co nejkratší název nebo zkratka. Do loga nepatří zkratky s. r. o., a. s. apod. Pro typografickou část by měl být použit typ písma, který charakteristicky vystihne nebo podtrhne myšlenku dané firmy, produktu nebo doplní grafickou zkratku.

 

Cílová skupina

Znalost cílové skupiny je důležitá při tvorbě loga. Jiné logo bude pro ženy, jiné pro muže, pro děti, teenagery, důchodce apod. Nemůžete cílit na všechny, je třeba vědět, komu chcete své výrobky nebo služby nabízet.

 

Pokud chceme tvořit dobré a zapamatovatelné logo, musíme si uvědomit, že logo není vyjádření oboru, ale váže se k Vaší firmě, Vašemu podnikání. Příklady, jak by se nemělo prvoplánově přemýšlet:

„Prodávám auta a tak bych měl mít v logu obrázek auta.“

„Mám pekárnu a tak bych měl mít v logu obrázek housky, chleba, rohlíku, koláče apod.“

 

Logo prozradí spotřebiteli podstatné informace, na základě kterých se může rozhodnout pro Vaši firmu, produkt či službu.

 

Metody, které se při tvorbě loga mohou uplatnit:

Místo původu – použití barev na státní vlajce, barev nebo částí znaku či erbu města, různé jiné znaky z dané oblasti, významné budovy či jiná architektura, typické části oděvu apod.

Emoce – logo může svým tvarem, barvou, grafickým ztvárněním působit klidně, vesele, energicky, zastarale, elegantně, přátelsky, dětsky, sportovně, technicky atd.

Zdůraznění tradice a historie – např. založeno 1895.

Zvířata – vyjadřují v logu typické vlastnosti v přeneseném slova smyslu.

 

Z průzkumu vyplynulo, že nejsnáze a nejrychleji zapamatovatelná loga jsou abstraktní loga = bez použití konkrétního motivu.

Na co si dát pozor?!

Logo může z hlediska modernosti působit jako stará roztrhaná košile a odradí tak spoustu zákazníků. Při tvorbě loga je tedy nutné brát v potaz aktuální trendy, ale odpoutat se od nich a vytvořit logo nadčasové. Držet se při tvorbě aktuálních grafických trendů je jako dávat na logo datum prodeje. Odejde trend a sním odejde i atraktivnost loga.

Některé symboly se postupem času staly natolik používané, že patří do skupiny zakázaných symbolů pro tvorbě loga:
slunce, zeměkoule, ruka, šipka, žárovka, srdce, panáček s kruhem místo hlavy, smajlík atd.

Jak tedy nejlépe postupovat při tvorbě nového loga?

1. Předat grafikovi co nejvíce podstatných informací, které by se měly v logu odrazit. Při práci na logu je nutná spolupráce zadavatele.

(např. jsme malá rodinná firma s dlouhou tradicí, která se zabývá výrobou luxusního skla, porcelánu a keramiky. Klademe důraz na kvalitu a originalitu výrobků. Vyrábíme na zakázku. Náš obchodní název je – Sklo Jan Odra, s. r. o.)

2. Bez tužky a papíru to nejde. Grafik si nejprve rozkeslí nápady na papír. Kresba je živá, vyjadřuje více smyslu, emocí, charakteru.

3. Nejzajímavější nápady grafik překreslí do PC a doladí – vybere barvy, navrhne typografii.

4. Nyní jeden z nejdůležitějších a často opomíjených kroků – nechat návrhy pár dní uležet, uzrát. Nechceme přece jíst nedopečený chleba. Nezralé ovoce. Návrhy po několika dnech vidíme nezaujatě, v jiném světle. Ukážou se chyby, které je třeba doladit.

5. Přichází ten správný čas na prezentaci návrhů zákazníkovi. Konzultovat návrhy, vybrat ten nejvhodnější, na kterém se bude dále pracovat. Domluvit případné úpravy a další schůzku.

6. Pokud je již vybrán a vyladěn návrh loga – musí grafik ještě logo doladit, vyhladit křivky, tvary opticky vyvážit – jsou to úpravy, které již logo nemění, pouze začistí hrubou část.

7. K hotovému logu se po domluvě zpracovává grafický manuál, který popisuje samotné logo a jeho správné používání pro různé účely – webdesign, tiskové materiály, velkoplošná reklama, reklamní předměty apod. Obsah grafického manuálu je individuální.

 

A jak postupovat, pokud naše současné logo je již známé, ale chybí mu šťáva, jiskra, jednoduchost?

Půjde tedy o redesign loga s důrazem na zachování jeho charakteru.

Grafik vytvoří opět několik návrhů, jak by se dalo logo vylepšit, zjednodušit a zachovat původní myšlenku, vtip nebo charakter.
Zde jsou každé nové úpravy někdy pro zákazníka bolestnou zkušeností.

Pro úspěšný redesign je nutný kompromis obou stran. Grafik vidí většinou původní logo jako těžkopádné, zastaralé, zatímco zákazník se těžko odpoutává od svého původního loga a nové logo mu připadá cizí.

K novému logu se může po domluvě zpracovat grafický manuál.

1.    

Reference: DTP, grafický design

3D modelování - Liapor Karlovy Vary