Specialista na WEB
od 1999

Jak správně nastavit (nový) web

= základ pro zviditelnění webu ve vyhledávačích (např. Google, Seznam, Bing)

 

Vytvořili jste báječnou webovou prezentaci a naplnili ji obsahem. Nyní by bylo dobré, aby ji začali navštěvovat uživatelé/zájemci/klienti. Vyhledávače po nějaké době webstránky objeví a zaindexují do svých databází (i toto umíme urychlit), potom začnou ve výpisu vyhledávání na ně zobrazovat odkaz. Ale většinou až někde „hluboko dole“ na desáté stránce výpisu, kam se návštěvník neprokliká. Vyvstává několik otázek a následné řešení:

  • Je vše vytvořeno tak, aby se vyhledávací roboti dostali snadno k náležitým informacím?
  • Jsou tyto informace na důležitých pozicích? = Pozná robot, že se jedná o důležitá klíčová slova?
  • Jsou správně vytvořeny skryté metaznačky (metatags)?
  • Neexistují duplikace? (Ty snižují hodnotu a důležitost.)
  • Jedná se o originální text? (Obdobné jako předchozí bod.)
  • Jsou nastaveny „pěkné“ SEF URL adresy?
  • Jsou webové stránky nové, nebo už mají nějakou historii a „důležitost“?
  • … a mnoho dalších.

Na tom, jakým způsobem vyhledávací roboti vidí/zpracují váš web (v ČR nejčastěji Google a Seznam) závisí, na jaká klíčová slova i na jaké pozici vaše webové stránky umístí ve výsledcích vyhledávání. Každý by jistě chtěl být velice vysoko (na prvních pozicích), ale pro to je potřeba „něco“ udělat. Oblast, která se touto problematikou zabývá, se nazývá SEO (optimalizace pro vyhledávače) a naše společnost se jí intenzivně věnuje i na těchto webstránkách v několika článcích (tag: SEO).

Moderní redakční systémy už velice často obsahují bezchybný kód stránky, záhlaví se všemi informacemi, popisek stránky a další metaznačky. To vše je solidní základ, který ale dnes dostane se svým webem každý. My ovšem můžeme udělat mnohem víc, abychom se dostali nad konkurenci.

V následujícím textu probereme více parametrů, které je vhodné nastavit, ale pro ty co spěchají, jsme vytvořili výběr níže v bloku: Minimum, co je třeba udělat pro zviditelnění webu. A protože nutných parametrů i procesů je mnoho, a ne každý bývá v této oblasti dostatečně zběhlý, nabízíme konzultaci i naše služby – kontaktujte nás.

Agionet seo infografika

Nastavení SEO on-page faktorů

Takzvané SEO on-page (nebo on-site) faktory jsou taková nastavení i údaje, která můžeme přímo ovlivnit sami, jsou na vašich webových stránkách a rozhodují o tom, jak moc budou vaše webstránky „zajímavé“ pro vyhledávače. Při tvorbě webu bychom se tedy měli zajímat o to, zda a jak se na tyto faktory dbá. Některé z nich souvisí přímo s konstrukcí kódu stránek, jiné je potom třeba hlídat i při tvorbě obsahu.

Nejdůležitější faktory, které nesmíte přehlédnout:

Řádně vyplněný titulek stránky (title tag)

Titulek stránky je přesně to, na co bude klikat uživatel ve vyhledávači. Tedy tak, jak ho nastavíte, tak bude tato stránka vidět ve vyhledávači. Title také zobrazuje přímo prohlížeč v záložce okna s vaším webem. Tento tag, který lze v kódu najít mezi značkami <title> a </title>, by měl obsahovat nejdůležitější klíčová slova. Neměl by však být příliš dlouhý. Relevantních je prvních 60–70 znaků.

Náležitá struktura stránky

Pro snadnou orientaci vyhledávacích robotů je text strukturován (podobně jako v běžném dokumentu, který tvoříme v textovém editoru) a obsahuje několik úrovní nadpisů, odrážky, kurzivu, tučné písmo a podobně. Na strukturu stránky samozřejmě vyhledávače reagují a je tedy důležité se zažitých zvyklostí držet. Stránka by tak měla obsahovat jeden nadpis úrovně H1 a potom může mít několik nadpisů nižších úrovní. Ale nepřežeňte to!

Pečlivě vyplněné popisky obrázků

Každý obrázek obsahuje popisek a alternativní text. Popisek slouží k rozšíření informace o obrázku (kromě samotného názvu souboru) a zobrazuje se většinou po najetí kurzoru myši v takzvaném tooltipu neboli řádkovém textu u kurzoru. Obsah alternativního textu (alt) zase poslouží tehdy, když není obrázek načten, protože není dostupný nebo má uživatel načítání obrázků zakázáno. V tomto případě se na pozici místo obrázku zobrazí alternativní text. Tyto informace také slouží k tomu, aby robot indexoval vaše obrázky a ty potom bylo možné vyhledat. Dostatečně vyplněné popisky obrázků tedy znamenají vyšší pravděpodobnost vyhledání vašich webových stránek.

Vyhovující struktura webu – vnitřní odkazy

Pokud se na webstránkách neztratí uživatel, neztratí se zde ani robot. Mějte proto na paměti, že vnitřní struktura odkazů musí být konzistentní a musí vždy fungovat tak, aby se uživatel dostal snadno tam, kam potřebuje. Pozor tedy na slepé uličky, ze kterých se dá vycouvat jen pomocí tlačítka zpět. Výborným řešením pro kontrolu je použití nějakého z generátorů mapy webu (sitemap).

Vyplněný a dobře fungující soubor robots.txt

Každé webové stránky by měly mít v hlavním adresáři dostupný soubor robots.txt. Tento soubor všichni vyhledávací roboti hledají a podle něho se řídí. V tomto souboru je uvedeno, jaký obsah může robot indexovatkam naopak nesmí. Určují se zde i další pravidla, která robotům usnadní práci a mohou pomoci vašemu umístění ve výsledcích vyhledávání.

URL webu – tedy samotná adresa

Pomocí přepisu adres URL je standardem takzvaně hezká URL, kdy v samotné adrese jsou uvedena klíčová slova, případně hlavní nadpis stránky. Korektně vytvořená URL tedy vypadá například takto: https://www.agionet.cz/sluzby/design. Odkaz ukazuje na stránku s našimi službami Design. Vše důležité (včetně klíčového slova) je už u URL.

Další SEO on-page faktory

On-page faktorů je samozřejmě mnohem víc a jejich důležitost se navíc průběžně mění. Proto není možné v jednom článku obsáhnout vše. Pokud ale budete chtít pomoci s nalezením důvodů, proč nejsou právě vaše webové stránky tak úspěšné, jak jste si mysleli, rádi pro vás provedeme rychlou analýzu současného stavu a navrhneme řešení (kontakt), které pomůže zlepšit účinnost webu i zrychlit návratnost vámi vložených investic do jeho tvorby. Článků na téma SEO a zvýšení pozic ve vyhledávání je na našich webstránkách více – dostupné jsou přes tag: SEO.

 

Minimum, co je třeba udělat pro zviditelnění webu

Analýza klíčových slov

Kvalitní obsah s obsahem klíčových slov je nejdůležitější. Všechny vybrané klíčové výrazy je doporučeno použít do textů, nadpisů a také do popisků stránek. Velmi úspěšné je zapojení těchto klíčových spojení do titulků jednotlivých stránek, kde pomáhají vyhledávači ke správné indexaci webu a následně k lepším výsledkům vyhledávání.

Analýza konkurence

U webových stránek s podobným zaměřením najdeme konkurenční weby a srovnáme jejich pozice ve vyhledávači při vyhledávání konkrétních slovních spojení.

Copywriting – využití klíčových slov, nadpisy

Kvalitní texty s obsahem správných klíčových slov, využití nadpisů H1–H3 a interní prolinkování webstránek mohou zlepšit pozici ve vyhledávání na internetu.

Interní prolinkování webu

V textu se objeví také linky (odkazy), které účelově propojí jednotlivé stránky webu.

Metadata

Je potřeba vyplnit pro každou stránku zvlášť titulek (title) a popisek (description).

Meta descriptions by měly přimět uživatele ke kliknutí a zároveň musí obsahovat text vyskytující se na stránce.

Nastavení SEF URL adres = tzv. pěkné adresy s klíčovými slovy

V samotné adrese jsou uvedena klíčová slova, případně hlavní nadpis stránky. URL by měla být co nejjednodušší a nejsrozumitelnější.

Nastavení sitemap.xml a robots.txt souborů

Každý web by měl mít v hlavním adresáři dostupný soubor robots.txt. Tento soubor všichni vyhledávací roboti hledají a podle něho se řídí. V tomto souboru je uvedeno, jaký obsah může robot indexovat a kam naopak nesmí. Určují se zde i další pravidla, která robotům usnadní práci a mohou pomoci vašemu umístění ve výsledcích vyhledávání.

Zapnutí Cache Joomly pro zrychlení načítání webu

Cachování statického obsahu se využívá ke snížení přenášených dat. Data se načítají z mezipaměti. Tím pádem to zrychlí načítání webových stránek.

Vyplnit alt texty u obrázků

Alt je specifický popisek obrázku, který plní roli důležité nápovědy – pro vyhledávací roboty i uživatele.

 

Další doporučené kroky pro lepší viditelnost webu – základy SEO off-page

Linkbuilding

Jedná se o budování zpětných odkazů (backlinks) na webech s podobným zaměřením a vysokou návštěvností. Linkbuilding je jedním z nejdůležitějších faktorů při řazení výsledků vyhledávání.

PPC kampaně

PPC (platba za proklik) znamená, že platíte jen za reklamu, na kterou někdo klikne. Na základě vybraných klíčových slov dle zadání vymyslíme obsah kampaní, vytvoříme kampaně, budeme kampaně spravovat a na konci je vyhodnotíme.

Propojení se sociálními médii

Sociální média jsou mocným nástrojem k propagaci na internetu. Zajímavé příspěvky na sociálních médiích mohou přilákat na web více návštěvníků.

Firemní profil Google (dříve Google Moje firma, Google My Business) – vkládání příspěvků

Firemní profil na Google umožňuje prezentovat firmu přímo ve vyhledávání i mapách Google. V krátkém příspěvku můžete informovat o nových produktech či službách a akcích. Aktualizace a příspěvky na firemním profilu Googlu může znatelně pomoci vylepšit SEO off-page.

Registrace do významných katalogů

Do některých katalogů je možné se registrovat. Existují i katalogy zaměřené na jednotlivé obory. Vždy je potřeba to zvážit individuálně.

PR články na tematicky příbuzných webech

PR články obsahují několik zpětných odkazů (backlinks), které vylepšují pozici vašich webových stránek ve vyhledávačích, tím zvyšují navštěvovanost webu a přivádí nové zákazníky.

Newslettery

Kontakty si rozdělte na různé skupiny podle společného zájmu nebo odvětví, abyste poslali konkrétní newsletter přesně těm lidem, které bude dané téma pravděpodobně zajímat.

Napojení na Google Analytics

Sledování statistik vám napoví, jak účinné bylo vaše kompletní SEO. Součástí je monitorování pozic ve vyhledávačích, sledování návštěvnosti webstránek.

Podrobnosti a časová náročnost jsou popsány v dokumentu: SEO_nabidka_sluzeb_Agionet. PDF, který vám zdarma necháváme ke stažení.

Možná již nyní máte dostatek informací a mohla by se vám hodit „rychlá tlačítka“:
Pokud jste zvídavější, pokračujte dále ... kompletní menu nebo na Úvodní stranu