Specialista na WEB
od 1999

Responzivní web a responzivní webdesign

Co udělat, aby se webové stránky správně zobrazovaly všem? Existuje způsob, jak zaručit, že zobrazení bude optimalizované pro všechny typy zařízení, které návštěvníci webstránek používají. Říká se mu responzivní webdesign [Responsive Web Design (RWD)], responzivní design webu, responzivní webový design, responzivita designu webu, … Zajišťuje, aby se konkrétní www stránky načetly stejně kvalitně v mobilním telefonu jako na desktopu s velkým monitorem.

Obrázek: ukázka optimalizovaného zobrazení internetové prezentace pro rozměrnější obrazovky (1. obr.) a menší displeje (2. obr.)
Responzivní webdesign - dotykovy panel_Screenshots

Optimalizace webu pro responzivní zobrazení

Základní přístupy responzivního webdesignu

Responzivní webdesign používá dva základní přístupy/způsoby návrhu uživatelského rozhraní.

  • Desktop First (nejprve stolní počítač)
  • Mobile First (nejdříve mobilní telefon)

Novější přístup Mobile First, kdy se obsah a vzhled začíná vyvíjet od nejmenšího rozlišení pro mobil přes tablet, notebook, desktop až k TV. Na rozdíl od původního Desktop First přístupu, který postupuje opačně: nejprve se tvoří náplň i grafika pro stolní počítače, tedy desktopová verze, a mobilní rozhraní se kóduje až potom.

Výhody Mobile First přístupu

Mezi hlavní výhody Mobile First přístupu patří:

  • lepší SEO (optimalizace pro vyhledávače) => příznivější umístění ve výsledcích vyhledávání => více organické/neplacené návštěvnosti
  • přehlednější a čistší web => komfortnější uživatelský zážitek => pravděpodobnější konverze (z návštěvníka se stává zákazník)
  • jednodušší aplikace responzivního designu => účinnější využití možností nových technologií, které s sebou mobilní zařízení přinášejí
  • rychlejší načítání a zobrazování webu => úspěšnější webové stránky
  • efektivnější měřenívyhodnocování dat => snazší zlepšování webstránek

Základní techniky responzivního webdesignu

Responzivní webdesign má tři základní úrovně/techniky/principy:

  • Flexibilní struktura či pružný/plovoucí/fluidní layout – zařídí, že se prvky na webstránce upraví podle šířky zobrazovací plochy zařízení
  • Flexibilní/fluidní/adaptivní obrázky – umožní velikost obrázků, videí i jiných médií přizpůsobit rozměrům obrazovky a zároveň stanovit rychlost načítání v závislosti na zařízení
  • Media Queries (mediální dotazy, dotazy na média) – nastaví styly/podmínky pro změnu designu webu podle typu, rozlišení i orientace zobrazovacího zařízení nebo šířky okna a druhu internetového prohlížeče

Důležité nástroje responzivního webdesignu

Responzivní webdesign využívá ještě následující řešení:

  • Fluid Grids (fluidní mřížky) – systém určující vzhled rozvržení webové stránky s ohledem na zařízení použité k zobrazení
  • Breakpoints (breakpointy, body zlomu, zlomové/hraniční body) – pravidla stanovující body změny designu webu s ohledem na velikost okna internetového prohlížeče
  • Viewports (zobrazované oblasti, výřezy zobrazení) – meta tagy (meta značky) definující, jak se webstránka zobrazuje ve viditelné oblasti okna internetového prohlížeče

Technologie responzivního webdesignu dokáže rozpoznat, na jakém přístroji se uživatel právě nachází i jaké rozlišení nyní potřebuje a zajistí, že zobrazení webové prezentace bude optimalizované pro většinu běžně používaných zařízení typu TV, desktopy, notebooky, tablety i mobilní telefony.

Základní znaky responzivního webdesignu

Hlavní nabídka je skrytá do tzv. (ham)burger menu – objevují se tři vodorovné čárky, které mohou být doplněny o popisek Menu. Obsah webu včetně vhodné velikosti a barvy písma se přizpůsobuje typu zobrazovacího zařízení. Zobrazení je kompatibilní se všemi počítačovými (Microsoft Windows, macOS, Linux, …) i mobilními (Android, iOS, …) operačními systémy, které návštěvníci používají. Responzivní webdesign se vyznačuje také možností zoomování (přibližování, zvětšování) obsahu pomocí dvou prstů a umístěním menu, odkazů i dalších důležitých ovládacích elementů na dosah palce ruky. Pro formuláře automaticky proběhne optimalizace klávesnice podle typu vstupu a pole (např. v mobilu se při zadávání číselných údajů ukáže numerická). Prvky s dlouhým načítáním (animace, chaty, …) se skryjí. Optimalizace obrázků, videí i jiných médií přizpůsobí jejich velikost a zároveň zrychlí načítání webstránek v závislosti na použitém zařízení.

Můžete si sami vybrat, co a jak bude na jednotlivých zařízeních vidět. Doporučujeme zvolit to, co je pro vaši internetovou prezentaci podstatné (logo, slogan, produkty, fotografie, kontakt).

Hodnocení webovými vyhledávači

Ve světě i u nás nejoblíbenější internetový vyhledávač Google už v roce 2018 do svých kritérií pro www stránky zařadil mobile-first indexing (indexaci se zaměřením na mobily) a od roku 2023 k indexováníhodnocení („řazení“) používá primárně mobilní verzi obsahu. Kvalita mobilní verze webových stránek má tedy zásadní vlivna umístění ve výsledcích vyhledávání. Při práci s obsahem je potřeba myslet také na to, že pokud ho v mobilní verzi skryjeme, nedojde k jeho zaindexování.

Celosvětově více než polovina veškerých přístupů k internetu je uskutečněna přes mobilní telefony a tablety, Česká republika se tomuto trendu také přibližuje.

Doporučujeme mít u všech webů zřízené responzivní zobrazování

Toto téma můžete podrobněji probrat s našimi grafiky.

Možná již nyní máte dostatek informací a mohla by se vám hodit „rychlá tlačítka“:
Pokud jste zvídavější, pokračujte dále ... kompletní menu nebo na Úvodní stranu